سنگ اسلب بوک مچ یا فورمچ

سنگ اسلب بوک مچ یا فورمچ چیست؟

اسلب‌های بوک مچ و فورمچ یک قطعه سنگی خیره‌کننده‌ هستند که می‌توان به‌دلیل زیبایی و منحصر به‌فرد بودن، آنها را تحسین کرد. اگر به‌دنبال بهبود طراحی خانه خود با این گونه سنگ‌ها هستید، با ما همراه باشید. در این مقاله به ارائه اطلاعاتی از سنگ اسلب بوک مچ، انواع، کاربرد و قیمت آن می‌پردازیم. با خواندن این مطلب می‌توانید بهترین سنگ را با در نظر گرفتن پروژه خود، انتخاب کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید

معرفی اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

به قرار دادن و چینش سنگ‌های اسلب به شکل متقارن، اسلب‌های بوک مچ و فورمچ گفته می‌شود. در واقع اگر 4 سنگ اسلب در کنار هم قرار گیرند و طرح کامل شود، به اصطلاح فورمچ می‌گویند و در حالت بوک مچ وقتی 2 اسلب سنگ به‌صورت جناقی کنار هم قرار می‌گیرند، نقاشی سنگ به سایر صفحات کشیده و تصویر کاملی از آن به نمایش گذاشته می‌شود. این امر حاصل پیشرفت تکنولوژی در صنعت سنگ‌سازی است.

بلوک‌های بزرگ سنگ طبیعی از معدن استخراج و به کارخانه فرآوری آورده می‌شوند. سپس با استفاده از ابزار تخصصی به نام اره باند که حاوی تیغه‌ای بسیار تیز است، برش‌های دقیقی در سنگ ایجاد می‌شود. این سنگ‌ها به‌صورت اسلب بریده می‌شوند و این اسلب‌ها بطور صاف قرار می‌گیرند. سپس صیقل داده می‌شوند تا ویژگی‌های سنگ و جزئیات آن، نمایان شود.

این صیقل دادن طبق استاندارد خاصی انجام می‌گیرد که کپی‌های یکسانی از یکدیگر هستند. هنگامی که آن‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مانند یک کتاب باز به نظر می‌رسند و یک طرح زیبا ارائه می‌دهند. برای اطمینان از طول عمر و حفظ ظرافت اسلب‌های بوک مچ و فورمچ تمیز کردن منظم و نگهداری آن مهم است. برای لکه‌های سخت باید از پاک‌کننده‌های اسیدی یا خشن، اجتناب کنید. مایع مخصوص سنگ‌های طبیعی را انتخاب کنید تا بدون آسیب رسانی، لکه‌ها را از بین ببرد.

انواع اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

انواع اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

همه سنگ‌های استخراج شده را نمی‌توان به‌صورت اسلب تولید کرد. سنگ‌ها با الگوها و خطوط موجدار برای اسلب‌های بوک مچ و فورمچ باید مورد استفاده قرار گیرند. ضمن این‌که بافت‌ها، نقوش و طرح‌های سنگ‌ها بر اساس انواع سنگ، بسیار متفاوت است. برای این نوع فرآوری می‌توان به انواع سنگ‌های زیر اشاره کرد.

1. سنگ‌های گرانیت

سنگ‌های گرانیت

سنگ گرانیت بسیار انعطاف‌پذیر است که کاربردهای سنتی برای دیوار‌های خانگی و حتی کف دارد. این مدل از سنگین‌ترین سنگ‌ها به شمار می‌رود و از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین برای نصب در مکان‌هایی که احتمال فرسایش آن زیاد است، یک سنگ ایده‌آل محسوب می‌شود. به علاوه تنوع رنگ، طرح و دوام بالایی دارد که در برابر فشار و ضربه، بهترین گزینه است.

این نوع سنگ از خانواده سنگ آذرین است که دانه‌های آن بزرگ و قابل مشاهده است و از آن برای ساخت بسیاری از اشیا نیز استفاده می‌شود. سنگ اسلب گرانیت در برابر اسید خانگی مقاوم است و هیچ‌گونه لک و تغییر رنگ در آن ایجاد نمی‌شود.

2. سنگ اسلب تراورتن

سنگ اسلب تراورتن

سنگ تراورتن به‌طور طبیعی سنتی است اما بعد از بوک مچ به یک طرح مدرن و زیبا تبدیل می‌شود. تراورتن جزء سنگ‌های آهکی است که چسبندگی بالا و یک نمای منحصر به‌فرد ایجاد می‌کند. این سنگ‌ها قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارند؛ به همین خاطر در مکان‌های زیادی استفاده می‌شوند. همچنین در 2 طرح موجدار و بی‌موج تولید می‌شوند که به‌دلیل خاصیت عایق‌پذیری که دارند، برای نمای خارجی هم مناسب هستند. این نوع سنگ‌ها از مقاومت فشاری بالایی برخوردار هستند و می‌توانند وزن‌های سنگین را تحمل کنند. به علاوه، آسیب‌های وارد شده به آن قابل تعمیر است و می‌توان لکه‌ها و حکاکی‌ها را برداشت. در سنگ اسلب تراورتن می‌توان ترک‌ها را پر کرد و سطح را به شکل اولیه، برگرداند.

 

3. سنگ‌های چینی یا کریستالی

این نوع سنگ‌ها، خاکستری و طوسی رنگ هستند که طرح‌های بوک مچ و فورمچ را دارند. از سنگ‌های کریستالی به علت بافت آن‌ها بیشتر برای مجسمه‌های سنگی و تزیینات ساختمانی استفاده می‌شود. استحکام و دوام فوق‌العاده این سنگ باعث شده که در مناطق مرطوب و خشک هم کاربرد داشته باشد. سنگ‌های چینی یا کریستالی حتی برای ساخت بلوک جدول خیابان هم کاربرد دارند و روی آنها می‌توان انواع شکل‌ها و طرح‌ها را حکاکی کرد. قدرت چسبندگی سنگ چینی بسیار بالا است و به‌راحتی با سیمان و دوغاب می‌چسبد.

 

4. سنگ اسلب مرمریت

سنگ اسلب مرمریت

سنگ مرمریت به‌علت داشتن رگه‌های آهکی فراوان و مقاومت پایین در برابر شرایط جوی در داخل ساختمان استفاده می‌شود. تخلخل پایین، تنوع زیاد در طرح، رنگ و ساب‌پذیری بالا باعث شده است که سنگ اسلب مرمریت گزینه مناسبی برای کف ساختمان، پله و بدنه باشد. این نوع سنگ‌ها یا به‌طور مستقیم از طبیعت استخراج یا به شکل مصنوعی در طی فرایند صنعتی، تولید می‌شوند. هر نوع دکوراسیونی که جهت اهداف گوناگون طراحی شده باشد از سنگ اسلب مرمریت می‌تواند استفاده کند. نکته مهمی که در هنگام خرید باید بدانید این است که از مرمریت برای جاهایی که در تماس مستقیم با آب است، استفاده نکنید.

5. سنگ مرمر (اونیکس)

سنگ مرمر مرتب و مدرن است و طرح منظم‌ و شفاف‌تری نسبت به دیگر سنگ‌ها دارد. از مهم‌ترین ویژگی آن قابلیت نورپردازی را می‌توان نام برد که به عنوان سنگ تزیینی، بیشترین استفاده را دارد. مرمر از گران‌ترین اسلب‌های ساختمانی است که بیشترین کاربرد آن در مکان‌های مجلل، دکوراسیون داخلی، مجتمع‌های تجاری و هتل‌ها است. وجود آلومینیوم و منیزیم در این سنگ، تنوع در طرح و رنگ‌ها را ایجاد کرده است. سنگ مرمر که به نام اونیکس شناخته می‌شود، به عنوان یک سنگ قیمتی در جواهرسازی و محصولات تزیینی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابعاد اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

ابعاد اسلب‌های بوک مچ و فورمچ به قواره کوپ سنگ‌های استخراج شده از معدن بستگی دارد. هرچه این ابعاد بزرگ‌تر باشد، سطح وسیع‌تری از طرح، رنگ و زیبایی‌های طبیعی در آن نمایان می‌شود. به‌طور معمول برای فرآوری سنگ اسلب از کوپ‌های سنگ صادراتی که بزرگ‌تر هستند، استفاده می‌کنند. نمونه‌های صادراتی به طول ۳ متر و عرض ۲ متر نیز است اما در کل معیار مشخصی برای اندازه سنگ اسلب وجود ندارد و در انواع مختلف، متغیر است.

شما می‌توانید ضخامت و ابعاد سنگ مورد نظر را مطابق با خواسته خود، سفارش دهید. البته برای برآورد قیمت‌ها توجه داشته باشید که در برش سنگ ضخیم، از تیغه‌های اره بیش‌تری استفاده می‌شود. ضمن این‌که جابجایی سنگ، دشوارتر است و در نتیجه هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. درصورتی که کوپ سنگ خامی که از معدن استخراج می‌کنید کوچک باشد، اسلب‌های کوچک‌تری را می‌توان برش داد. ممکن است اسلب به دست آمده، عرضی حدود ۷۰ سانتی‌متر داشته باشد اما به‌طور کلی ابعاد سنگ بوک مچ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر طول و ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر عرض، متغیر است.

کاربرد اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

اسلب‌های بوک مچ و فورمچ کاربردهای زیادی در قسمت‌های مختلف ساختمان دارند. برای به حداکثر رساندن تاثیر آنها بهتر است در منطقه بزرگی که جلب توجه می‌کند، به نمایش گذاشته شوند. به عبارت دیگر، از آن‌جا که می‌خواهید طرح‌ها و الگوهای سنگ به‌صورت کامل نمایان شود، باید از به‌کارگیری آن در فضاهای کوچک، خودداری کنید.

البته با پیشرفت تکنولوژی، درحال حاضر نوع جدیدی از بوک مچ به شکل تایل برای فضاهای کوچک هم تولید شده که برای مکان‌هایی که حداقل مساحت آن بیشتر از ۵۰ متر مربع باشد، مناسب است. به‌طور کلی برخی از رایج‌ترین کاربرد اسلب‌های بوک مچ و فورمچ عبارت‌اند از:

کاربرد اسلب بوک مچ و فورمچ

  1. دیوارهای دوش
  2. شومینه‌ها
  3. صفحه یا میز بار
  4. جزایر بزرگ آشپزخانه
  5. ورودی ساختمان‌ها و لابی‌ها
  6. فضای پشت تلویزیون و سرویس‌های بهداشتی
  7. سنگ فرش سالن‌های بزرگ، تالارها و هتل‌ها
  8. سنگ قاب درب آسانسور
  9. ساخت فواره کتیبه‌ای
  10. طبقات ساختمان‌های لوکس
  11. میز نهارخوری
  12. کابینت و کانتر تاپ آشپزخانه
  13. دیواره‌های استخر

ویژگی‌های اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

اسلب‌های “بوک مچ و فورمچ” در نوع لعابدار و مات، قابل خریداری هستند. آماده‌سازی سنگ به شکل اسلب مزایای زیادی نسبت به روش‌های قدیمی دارد. از آن‌جا که در روش فراوری از دستگاه‌های باکیفیت و مدرن جهت برش، کالیبراسیون و صیقل دادن سنگ‌ها استفاده می‌شود، امکان شکستگی و خرد شدن به حداقل می‌رسد. همچنین در کنار زیبایی، استحکام و طول عمر سنگ افزایش می‌یابد. مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع سنگ‌ها که بسیاری از افراد را جذب کرده است، شامل موارد زیر می‌شود:

ویژگی‌های اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

  • سنگ بوک موج به‌علت زیبایی منحصر به‌فرد و طرح‌های خاص خود از محبوبیت فراوانی برخوردار است.
  • از این سنگ اغلب به عنوان سنگ تزیینی و دکوراتیو در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.
  • این نوع سنگ‌ها به‌دلیل این‌که قابلیت چسبندگی خوبی دارند، به آسانی نصب می‌شوند.
  • ویژگی نفوذناپذیری در برابر آب و قابلیت نورپردازی را دارا است.
  • بدون خوردگی و ساییدگی است و همچنین ضدخش و ضربه به حساب می‌آید که طرح‌های متنوعی دارد.
  • فضاها را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و توجه بیش‌تر بینندگان را به خود جلب می‌کند.
  • سنگ اسلب فورمچ یک نقطه کانونی ایجاد می‌کند که تاثیر ماندگاری به‌جای می‌گذارد.
  • در مقایسه با سنگ‌های تایل، بیش‌ترین کیفیت و کم‌ترین ضایعات در تولید را دارد.

استفاده از سنگ‌های بوک مچ با طرح‌های خلاقانه به طراحان و نصابان، انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد و چالش‌های مرتبط با نصب را نیز برطرف می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت اسلب‌های بوک مچ و فورمچ

در مجموع اسلب‌های بوک مچ و فورمچ در مقایسه با دیگر سنگ‌ها از قیمت بالایی برخوردار هستند. این امر به‌دلیل ابعاد بزرگ و نوع فرآوری پیچیده و سخت آن‌ها است. همچنین نیاز به دستگاه‌های برش مدرن دارند، بنابراین قیمت آن‌ها بیش‌تر است.

این سنگ‌ها اغلب در پروژه‌های ساختمانی لوکس استفاده می‌شوند. مدل سنگ‌های به‌کار رفته برای ساخت اسلب‌ها، گران قیمت است که هر یک از مدل‌ها، خود قیمت‌های متفاوت دارند. بنابراین اگر قصد خرید این نوع سنگ‌ها را دارید، ابتدا باید نوع و جنس سنگ را باتوجه به طرح مورد نظر انتخاب کنید.

البته خرید اسلب، ارزش صرف این هزینه را دارد؛ زیرا کیفیت محصول نهایی بی‌نظیر است. هزینه‌های نیروی کار اضافی و توجه به جزئیات، باعث می‌شود که ارزش قطعات سنگ افزایش یابد. در یک نگاه کلی، عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ اسلب بوک مچ را آورده‌ایم که شامل موارد زیر است:

  • ضخامت سنگ
  • ابعاد سنگ بوک مچ
  • نوع سنگ
  • حمل‌ونقل
  • نوع برش و کیفیت پردازش
  • میزان قرینگی
  • شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی

جمع بندی

اسلب‌های بوک مچ و فورمچ با زیبایی و ظرافت مختص به خود، فضای داخلی و دکوراتیو ساختمان را متحول می‌کنند. استفاده از این سنگ‌ها با پیشرفت تکنولوژی و به‌کارگیری دستگاه‌ها و ابزارآلات، روز به روز بیشتر شده است. در این خصوص پرفروش‌ترین آن‌ها در زمینه صادرات، سنگ ایران است که قابلیت برش و تغییر در ابعاد مورد نظر را دارد. بهتر است هنگام انتخاب از تولیدکنندگان معتبر این سنگ‌ها را خریداری کنید؛ به‌دلیل این‌که کیفیت تولید این نوع سنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

مجموعه کارخانه سنگ امیری با تجربه ای بیش از 15 سال در زمینه ی تولید و تامین انواع سنگ اسلب مرمریت، اسلب چینی، اسلب تراورتن فعالیت دارد که مهمترین محصول این کارخانه سنگ اسلب مرمریت هرسین است که بسیار پرطرفدار است علاوه بر این سنگ تولید اسلب تراورتن سیلور، اسلب چینی الیگودرز، اسلب چینی ازنا در این کارخانه انجام می شود.

سوالات متداول

❓ چه نوع سنگ‌هایی به‌صورت اسلب‌های بوک مچ و فورمچ فرآوری می‌شوند؟

 

از جمله سنگ‌های به‌کار برده شده می‌توان به سنگ مرمریت، کریستال یا چینی و تراورتن اشاره کرد.

❓ تفاوت سنگ بوک مچ و فورمچ در چیست؟

تفاوت این 2 سنگ در تعداد اسلب‌های آن است. سنگ بوک مچ از 2 سنگ اسلب در کنار یکدیگر ایجاد می‌شود درحالی که سنگ فورمچ از 4 سنگ به وجود می‌آید.

❓ کاربرد سنگ بوک مچ و فورمچ چیست؟

به‌علت ظاهر جذاب این نوع سنگ‌ها در مکان‌هایی به‌کار برده می‌شوند که در معرض دید هستند و نیاز به یک دیزاین لوکس و حرفه‌ای دارند.

❓ چه مواردی در قیمت سنگ بوک مچ و فورمچ نقش دارند؟

از موارد موثر در قیمت می‌توان نوع برش، نوع سنگ، میزان قرینگی، ضخامت و ابعاد سنگ را نام برد.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *