دلیل محبوبیت اسلب مرمریت چیست؟

دلیل محبوبیت اسلب مرمریت چیست؟ + کاربرد و ویژگی ها

دلیل محبوبیت سنگ اسلب مرمریت طرح و نقش زیبا و خیره کننده آن است. اسلب سنگ مرمریت، یکی از متنوع ترین و خیره کننده ترین روش های بهره گیری از سنگ ها برای احداث سازه ها و ساختمان‌های مختلف است. به طوری که سطح صاف و صیقلی آنها و تنوع رنگ و زیبایی چشم نواز آنها خیل عظیمی از طرفداران را به سوی آنها جلب کرده است. از دیگر دلایل محبوبیت اسلب مرمریت میتوان با توانایی ست شدن آن با هر نوع طراحی و سلیقه ای اشاره کرد؛ و در نهایت جلوه ای ویژه به نتیجه کار می بخشد. از طرفی سطح مناسب ساب پذیری و جذب آب کم و درخشندگی  آنها نیز موجب استقبال بسیاری از افراد در هنگام طراحی دکوراسیون فضای داخلی و خارجی بناها شده است.

آنچه در این مقاله می خوانید

اسلب مرمریت چیست؟

پیش از ببرسی دلایل محبوبیت سنگ اسلب مرمریت بهتر است کمی راجع به واژه اسلب صحبت کنیم. واژه اسلب، که به شکل لاتین slab نوشته می شود به معنایی ورقه یا تیغه و یا برگه است. و در واقع سنگ اسلب ورقه یا برشی برگه مانند از یک نوع سنگ با ضخامت متنوع و ابعاد حداقل ۸۰ سانتی متری است. برش سنگ به روش اسلب، موجب ایجاد ظاهری زیبا و صیقلی و یکدست خواهد کرد. همچنین اسلب، سنگ نوعی سنگ نیست بلکه به نوع فرآوری سنگ و پروسه آماده سازی آن اطلاق می شود. در این شرایط سنگ ها توسط تیغه های مخصوصی به ابعاد گوناگونی برش می خورند.

سنگهای مرمریت که زیر شاخه ای از سنگ های آهکی هستند دارای ویژگی های بسیار متمایزی از دسته سنگ های مرمری می باشند. این سنگها یا به طور مستقیم از طبیعت استخراج می شوند و یا به شکل مصنوعی در طی پروسه ای صنعتی تولید می گردند. به طوری که عموما سنگ های اسلب مرمریت مصنوعی دارای مقدار معینی پودر سنگ و سیمان و … هستند.

بررسی انواع مختلف اسلب مرمریت

از دلایل محبوبیت سنگ اسلب مرمریت تنوع رنگ و طرح بسیار بالایی آن است؛ لذا دست طراحان در انتخاب آنها برای هر نوع دکوراسیونی که جهت اهداف گوناگون طراحی خواهد شد کاملا باز است.

بررسی انواع مختلف اسلب مرمریت

 در حال حاضر هشت نوع سنگ اسلب مرمریت در بازار وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

1. اسلب مرمریت پرشین سیلک

واژه پرشین به معنای ایرانی و سیلک یعنی ابریشم. این دسته از سنگ های اسلب مرمریت دارای بافت ابریشمی و طیف رنگی سفید تا خاکستری است که جهت استفاده در مقاصد گوناگون از آنها استفاده  می شود.

2. اسلب مرمریت پرشین امپرادور

این سنگ در طیف نسکافه ای تا خاکستری رنگ می باشد. ساب پذیری بالا و سطح صیقلی آن از مهم ترین ویژگی های سنگ اسلب مرمریت پرشین امپرادور می باشد.

3. اسلب مرمریت مارشال

ساب پذیری و سطح صیقلی فوق العاده عالی سنگ مرمریت مارشال بسیار مشهور است. این سنگ مشابه اینه ای زیبا می درخشد. طیف رنگی طلایی و مشکی آن نیز به هر فضایی جلوه ای شیک و درخشان هدیه می دهد.

4. اسلب مرمریت ماکو

سنگ اسلب مرمریت ماکو دارای زمینه  ای سیاه رنگ با رگه های سفید می باشد. این سنگ عموما از معادن سنگ آذربایجان استخراج شده و برای طراحی دیوار ها و کف سالن ها بسیار جذاب است. سنگ مرمریت ماکو به سنگ مرمریت مشکی زال نیز مشهور است.

5. اسلب مرمریت مجستیک رز

سنگ مرمریت مجستیک رز عموما طراحان خوش سلیقه را برای استفاده از آنها در سرویس بهداشتی و حمام و … ترغیب می کند این سنگ رنگ زیبای قرمز مایل  به عنابی با رگه های  سفید دارد. مرمریت مجستیک رز از معادن غنی استان کرمان استخراج می گردد.

6. اسلب مرمریت گلدن گلکسی

یکی دیگر از پرکاربردترین سنگهای مرمریت سنگ مرمریت گلدن گلکسی است؛ که از معانی استان مرکزی استخراج می گردد. زمینه این نوع سنگ مرمریت سیاه رنگ بوده و رگه هایی طلایی یا سفید دارد. استفاده از مرمریت گلدن گلکسی برای پله ها بسیار با شکوه و زیباست.

7. اسلب مرمریت گلدن بلک

احتمالا مرمریت گلدن بلک، چشمان شما را در راه پله های زیبای ساختمان های مجلل به خود خیره کرده است. استان یزد، مهم ترین خواستگاه تولید مرمریت گلدن بلک است. رنگ مشکی پس زمینه آن به همراه رگه های سفید و طلایی آن بسیار زیباست.

8. اسلب مرمریت امپرادور لایت

عموما سنگ مرمریت امپرادور با سنگ امپرادور لایت اشتباه گرفته می شود. در حالی که رنگ امپرادور لایت قهوه‌ای  روشن با رگه هایی سفید  است و برای کف سالن و آشپزخانه بسیار چشم نواز است. همچنین توجه داشته باشید که سنگ امپرادور لایت وارداتی از ترکیه است و مقاومت قابل توجهی دارد.

مشخصات سنگ اسلب مرمریت

سنگ اسلب مرمریت دارای مقاومت سایتی بالایی است  ودر برابر خورندگی اسید مقاوم است. میزان مقاومت فشاری آن کمتر از سایر سنگ ها است. تخلخل متوسطی دارد و  در برابر رطوبت آب استحکام و مقاومت کمی دارد.

مزایای استفاده از سنگ اسلب مرمریت چیست؟

مزایای استفاده از سنگ اسلب مرمریت چیست

علاوه بر طرح‌های زیبای این سنگ، مزایای متععدی دیگری وجود دارد که به محبوبیت اسلب مرمریت می‌افزاید:

  • تنوع رنگی بسیار گسترده و متنوع سنگ اسلب مرمریت هر سلیقه و طراحی را جلوه زیادی می بخشد.
  • مقاومت فشاری زیاد و سطح صاف و صیقلی و درخشان
  • ساب پذیری بالا
  • قیمت مقرون به صرفه
  • سهولت نگهداری و نظافت آنها به دلیل  داشتن سطح صاف و صیقلی
  • استحکام زیاد
  • نصب در تایم کمی صورت می گیرد و زیبایی و ظرافت  نتیجه نهایی کار بالا است.

معایب سنگ اسلب مرمریت چیست؟

همانطور که گفته شد محبوبیت اسلب مرمریت برای ساختمان سازی با توجه به فاکتورهای بررسی شده زیاد است، اما هر محصولی علی رغم مزایایی که دارد ممکن است دارای معایبی نیز باشد. بنابراین توصیه می شود پیش از خرید سنگ اسلب مرمریت ابتدا معایب آن را نیز بررسی کنید و پس از مقایسه این سنگ با انتخاب های دیگرتان و هدفی که در نظر دارید، اقدام به خرید آن نمایید.

  • مقاومت فشاری سنگ اسلب مرمریت در مقایسه با سنگ گرانیت کمتر است و در برابر ضربه تاب پذیری کمتری دارد.
  • در برابر رطوبت و شستشوی با موارد خوردنده و اسیدی آسیب پذیر است.
  • در برابر سایش مقاوم نیست و به آسانی  جلوه زیبای خود را در برابر سایش طولانی از دست می دهد
  • تخلخل کمی دارد و به همین جرم حجمی آن در مقایسه با تراورتن زیاد است.
  • در برابر شرایط آب و هوایی  مستعد آسیب است.
  • میزان جذب آب در آن زیاد است و احتمال ترک خوردگی و شکستگی آن بالاست.
  • به دلیل وزن بالا و آسیب پذیری در برابر شرایط جوی برای نمای ساختمان ها مناسب نیست.
  • حمل و نقل این نوع سنگها به دلیل ابعاد بزرگ‌تر آنها سخت تر است و نیازمند هزینه و دقت بالاتری است .
  • نصب  سنگ اسلب مرمریت نیازمند مهارت و دقت زیادی است.

کاربرد اسلب مرمریت

کاربرد اسلب مرمریت

محبوبیت اسلب مرمریت در میان معماران برای احداث بناهای مختلف بسیار زیاد است. اما بهتر است قبل از خرید سنگ اسلب مرمریت ویژگی های آن را با سایر سنگ ها مقایسه کرده و سپس بر اساس نیاز خود خریداری نمایید.  عموما از سنگ اسلب مرمریت در ساخت:

  • انواع پله ها
  • میزکارهای از جنس سنگ
  • پله های سنگی
  • فضای داخلی ساختمان های اداری و مسکونی
  • کف سالن
  • آشپزخانه و سرویس بهداشتی و انواع حمام های لوکس و زیبا …
  • سنگفرش ساختمان های لوکس و هتل ها
  •  از سنگ اسلب مرمریت  در طراحی قاب شومینه ها و آسانسورها و … استفاده می شود.
  •  در هنگام ساخت مصنوعات سنگی و طراحی هنرهای تجسمی نیز محبوبیت اسلب مرمریت بسیار است.
  • سنگ اسلب مرمریت دارای بافت نرم و منعطف است که حکاکی روی آن را آسان کرده است.
  •  ایجاد فضای زیبای پشت تلویزیون
  • ساخت کانتر تاپ آشپزخانه های شیک
  • سالن های همایش و ورودی ساختمان ها و هتل ها

نکات مهم در خرید اسلب مرمریت

نکات مهم در خرید اسلب مرمریت

 پیش از خرید سنگ اسلب مرمریت ابتدا به بررسی محلی که قصد استفاده از این نوع سنگ را دارید بپردازید. این سنگ برای جاهایی که در تماس مستقیم با آب هستند نظیر نمای ساختمان یا دیوار نزدیک دوش حمام مناسب نیستند. اما محبوبیت سنگ اسلب مرمریت برای راه پله ها یا دیوار پشت تلویزیون و قاب شومینه و آسانسورها…. بسیار است.

جمع بندی

 سنگ اسلب مرمریت دسته ای از سنگ ها محبوب و خیره کننده از سنگ های آهکی است که برای اهداف مختلف در ساختمان ها و سازه های گوناگون به کار می رود. در حال حاضر هشت نوع سنگ اسلب مرمریت در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های متمایز و رنگ و طرح متنوعی دارند. به همین سبب محبوبیت اسلب مرمریت در بین طراح و کارشناسان معمار زیاد است و آنها در انتخاب طرح و نقش انواع گسترده ای از آنها کاملا آزاد هستند. شما می توانید برای خرید سنگ اسلب مرمریت از فروشگاه‌های آنلاین در این زمینه استفاده کنید.

سوالات متداول دلایل محبوبیت سنگ اسلب مرمریت

❓ چه عواملی در تعیین قیمت اسلب مرمریت تاثیرگذار هستند؟

عوامل متعددی نظیر ابعاد سنگ اسلب مرمریت، سورتبندی و ضخامت و …

❓ معادن سنگ مرمریت مجستیک رز در کدام استان واقع شده است؟

استان کرمان

❓ واژه لاتین اسلب در سنگ اسلب مرمریت به چه معناست؟

اسلب به لاتین یعنی ورقه

❓ دلیل محبوبیت اسلب مرمریت چیست؟ 

تنوع رنگ سطح صاف و صیقلی و شفافیت آن

❓ سنگ مشکی زال لقب کدام یک از انواع سنگ های اسلب مرمریت است؟

سنگ اسلب مرمریت ماکو

 

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *