مقایسه سنگ اسلب چینی و مرمریت

مقایسه سنگ اسلب چینی و مرمریت

هر آنچه که در این مقاله می خوانید

سنگ اسلب چینی و مرمریت دو مدل از محبوب ترین سنگ ها در ساختمان سازی هستند. به طور معمول همه کسانی که قصد خرید سنگ را برای پروژه های ساختمان سازی دارند، به دنبال بررسی تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت هستند. اگر افراد آشنایی با ساخت و ساز و مصالح مختلف نداشته باشند، نمی توانند به راحتی تفاوت سنگ مرمریت و اسلب چینی را تشخیص بدهند. اما باید گفت که این دو محصول از لحاظ مختلف با یک دیگر تفاوت بسیاری دارند. یکی از دلایل مهمی که باعث شده تا این دو مدل سنگ به وفور مورد استفاده قرار بگیرند، ظاهر زیبای آن ها است. مقایسه مرمریت و سنگ اسلب چینی به شما کمک می کند تا با آگاهی بیشتری این سنگ ها را خریداری کنید.

باید گفت که سنگ چینی اسلب و مرمریت علاوه بر تفاوت هایی که دارند، شباهت هایی نیز به یک دیگر دارند که باعث شده تا برخی افراد این دو سنگ را با یکدیگر اشتباه بگیرند. هر یک از این سنگ در ساختمان سازی کاربرد متفاوتی داشته و از یکسری ویژگی ها برخوردارند. به منظور درک بهتر تفاوت میان سنگ مرمریت و اسلب چینی بهتر است تا به صورت مجزا در مورد آن ها توضیح داده سپس در آخر به بررسی تفاوت های آن ها بپردازیم.

سنگ  مرمریت چیست؟

 به ‌منظور بررسی تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت لازم است تا در مورد هر یک از این سنگ‌ها جداگانه توضیحاتی را بیان کرده و به بررسی ویژگی آن‌ها بپردازیم. شما از این طریق می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت‌ به پروژه‌ای که دارید، سنگ مناسب را خریداری کنید. می‌توان گفت که سنگ‌های مرمریت جزء سنگ‌های دگرگونی است. این سنگ‌ از لحاظ رنگ و طرح دارای تنوع بالایی بوده و کیفیت آن‌ها نیز بسیار عالی است. همان‌ طورکه در ابتدای مطلب گفته شد، سنگ مرمریت یکی از پرکاربردترین سنگ‌های موجود در ساختمان سازی بوده که می‌تواند در بخش‌های مختلف از آن استفاده کرد. رنگ اصلی سنگ‌های مرمریت که فاقد ناخالصی هستند به رنگ سفید بوده و بسیار درخشنده می‌باشند. به‌ همین دلیل است که معمولاً قیمت سنگ اسلب مرمریت نسبت ‌به سنگ‌های دیگر بیشتر است.

این سنگ با تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی و همچنین دیگر متریال ها و هماهنگی داشته و می‌تواند جلوه بسیار زیبایی را به ساختمان بدهد. شما می‌توانید براساس بودجه و نیاز خود سنگ‌های مرمریت را در کیفیت های متفاوت و خریداری کنید. از جمله دیگر دلایلی که باعث شده تا این سنگ  به شکل گسترده‌ای در ساخت ‌و ساز استفاده شود، پاک کردن راحت آن است. مرمریت ها می‌توانند در بخش‌های داخلی ساختمان استفاده شوند. چراکه پاک کردن آن‌ها از هرگونه آلودگی به راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود. استحکام، زیبایی و مقاومت بالای این سنگ سبب شده تا معماران برای ایجاد تغییرات چشمگیر در دکوراسیون در طراحی داخلی با آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. ازسوی دیگر از این سنگ دارای ساب پذیری بالایی بوده و سطح بسیار صاف و زیبایی دارد.

کاربرد سنگ مرمریت

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان آن را تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت دانست، نوع کاربرد آن‌ هاست. بیشترین کاربرد سنگ مرمریت به‌ عنوان کفپوش و پله‌های داخل ساختمانی است. البته که این سنگ در ابعاد بسیار بزرگ برای تزیین کف، دیوارها، کابینت‌، روشویی و سرویس بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ‌ها در طیف‌های رنگی روشن و تیره موجود هستند. به‌ عنوان مثال سنگ‌ های مرمریت تیره برای هتل‌ها و ساختمان‌های لوکس استفاده‌ شده و می‌توانند جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای را به فضای داخلی ببخشند.

 سنگ‌های مرمریت روشن نیز بیشتر در فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌ دلیل این ‌که سنگ‌های مرمریت جزء سنگ‌های آهکی هستند برخی از مدل‌های آن‌ها در برابر رطوبت مقاومت کمتری را از خود نشان می‌دهند. ازاین ‌رو بهتر است در زمان خرید سنگ مرمریت و به این ویژگی توجه داشته باشید.  می‌توان گفت که تنوع بالا در تولید سنگ‌های مرمریت باعث شده تا استفاده از آن نسبت ‌به سنگ‌های دیگر بیشتر باشد

 انواع سنگ‌های مرمریت

 پیش ‌از بررسی تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت بد نیست تا با انواع سنگ‌های مرمریت نیز آشنا شوید. این نوع سنگ همانند هر سنگ دیگری در ساختمان ‌سازی مدل‌های گوناگونی دارند. انواع مرمریت که شامل موارد زیر می‌شوند:

    • سنگ مرمریت هرسین
    • سنگ نی‌ریز
    • مرمریت نجف آباد
    • مرمریت سمیرم
    • سنگ کاشمر
    • سنگ مرمریت گوهره
    • سنگ خوی
    • مرمریت آباده

    •  

    لازم است بدانید که سنگ‌های مرمریت دارای انواع بسیار زیادی هستند که در این بخش به چند مورد از پرفروش‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. در این بین مرمریت هرسین از مهمترین انواع اسلب مرمریت است.

     بررسی مزایا و معایب سنگ مرمریت

    سنگ مرمر نیز همانند هر محصول دیگری دارای مزایا و معایبی است. اطلاع از مزایا و معایب این سنگ می‌تواند در بررسی تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت  نیز به شما کمک کند. مهم‌ترین مزایای این سنگ عبارتند از:

      • مقاومت بسیار بالا در در برابر حرارت
      • زیبایی ظاهری و ایجاد تغییر چشمگیر در محیط‌ های داخلی
      • ساب پذیری بسیار بالا
      • وجود تنوع در رنگ و طرح

      معایب سنگ مرمریت نیز عبارتند از:

      • آسیب‌ پذیری در برابر مواد اسیدی
      • آسیب ‌پذیر دربرابر عوامل طبیعی همانند تغییرات دمایی
      • مقاومت فشاری پایین
      • جذب رطوبت بالا

      سنگ اسلب چینی چیست؟

       برای بررسی  تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت باید به ‌صورت مجزا به بررسی سنگ‌های چینی نیز بپردازیم. به ‌طورکلی  سنگ اسلب به سنگ‌هایی گفته می‌شود که در ابعاد بسیار بالا و به‌ صورت یکپارچه و برش دهی می‌شوند. در میان مدل‌های متنوعی که از سنگ اسلب وجود دارد، سنگ چینی دارای محبوبیت بیشتری در ساختمان سازی است. سنگ اسلب چینی دارای بافت بلورینی بوده به ‌همین خاطر نیز به آن سنگ کریستالی نیز گفته می‌شود. با وجود این ‌که این سنگ ضخامت زیادی ندارد،  اما استحکام آن بسیار عالی است. سنگ‌های چینی اسلب بیشتر در رنگ‌های سفید بوده و دارای رگه‌هایی در سطح خود هستند.

       همین ویژگی باعث شده تا به یکی از سنگ‌های پرطرف‌دار تبدیل شود. قیمت سنگ اسلب چینی با توجه به ویژگی هایی که دارد، نسبت به سنگ های دیگر بیشتر است.  این سنگ‌ها هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین به‌ منظور تولید برخی از المان‌های تزیینی نیز از سنگ چینی استفاده می‌شود. می‌توان گفت که سنگ‌های اسلب و چینی نیز از لایه‌های رسوب شوند. این سنگ‌ها را می‌توان بیشتر در چشمه‌ های آب گرم و غارها پیدا کرد. محبوبیت بالای این سنگ باعث شده تا در اکثر استان‌های زیادی به تولید این سنگ مهم بپردازند. استحکام بالا و ظاهر زیبای این سنگ‌ها باعث شده تا به بهترین انتخاب برای نمای داخلی و خارجی ساختمان ‌ها تبدیل شود.

      کاربرد سنگ اسلب چینی

       همان‌طورکه گفته شد، سنگ‌های اسلب چینی دارای بافتی بلورین هستند و که می‌توان این مورد را مهم‌ترین تفاوت سنگ اسلب چینی و اسلب مرمریت دانست. این محصولات  به شکل وسیعی و در ساختمان‌ سازی استفاده می‌شوند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای سنگ چینی اسلب  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • سنگ های اسلب  دارای ابعاد بزرگی هستند و می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت دیوارها باشد.
      • به ‌منظور ساخت کفپوش نیز این سنگ مناسب خواهد بود. چرا که  مقاومت و ماندگاری بالایی داشته و ازنظر زیبایی نیز بسیار تأثیرگذار است.
      •  برای صفحات رویه کابینت نیز سنگ اسلب انتخاب بهتری نسبت ‌به رویه‌های چوبی است. چراکه  در برابر رطوبت رطوبت مقاوم بوده و ساب پذیری بالایی دارد.
      • وجود ویژگی‌هایی نظیر عدم جذب، رطوبت، مقاومت و ماندگاری بالا و همچنین تنوع در طرح و رنگ و نیز سنگ اسلب چینی را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نمای داخلی و نمای خارجی تبدیل کرده‌ است.

      مزایا و معایب سنگ اسلب چینی

      برای بررسی بهتر تفاوت مرمریت و سنگ چینی و بهتر است با مزایا و معایب سنگ اسلب نیز آشنا شوید. از جمله مهم‌ترین مزایای این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

         

        • جذب رطوبت پایین
        • چسبندگی بالا
        • موجود در رنگ و طرح‌های متنوع
        • مقاومت فشاری بالا
        • استحکام بسیار زیاد
        • دارای قابلیت حکاکی
        • ساب پذیری بالا
        • عدم تغییر رنگ در برابر نور آفتاب 

        معایب این معایب سنگ اسلب چینی نیز عبارتند از:

        • قیمت بالا
        • ضخامت کم
        • تنوع رنگ محدود

        بررسی تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت

         حال که به صورت  مجزا با سنگ مرمر و اسلب چینی آشنا شدید، می‌توانید تا حدودی تفاوت میان این دو سنگ را تشخیص دهید. به‌ طور کلی باید گفت که سنگ مرمر و اسلب چینی از لحاظ‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که عبارتند از:

        1. تفاوت سنگ اسلب چینی و اسلب مرمریت از نظر کاربرد

        عمده سنگ‌های مرمریت بیشتر برای فضای داخلی ساختمان‌ها مناسب هستند. چراکه در برابر عوامل بیرونی نظیر بارش، نور آفتاب و… و از خود واکنش نشان داده و مقاومت چندانی ندارند. این درحالی است که سنگ اسلب چینی با مقاومت در برابر نور خورشید و تغییرات دمایی و رطوبت می‌تواند بهترین گزینه برای نمای خارجی باشد. ازاین‌ رو می‌ توان گفت و یکی از مهم ‌ترین تفاوت‌ سنگ مرمریت و اسلب چینی در کاربرد آن‌هاست.

        2. تفاوت از لحاظ رنگ و طرح

         یکی دیگر از مواردی که باید در خصوص مقایسه سنگ اسلب چینی و مرمریت به آن پرداخت، رنگ و طرح این دو سنگ است. درواقع مدل‌های مرمریت دارای تنوع رنگی بسیار بالایی بود اما سنگ‌های اسلب چینی تنوع رنگ کمتری دارند.

        3. تفاوت سنگ چینی و مرمریت در نصب

         سنگ‌های اسلب چینی نصب سخت‌ تری نسبت ‌به سنگ‌های دیگر دارند. چرا که باید برای برای نصب آن‌ها از ملات و دوغاب خاصی استفاده کرد. سنگ‌های چینی از کاشی و سرامیک وزن بیشتری دارند و باید در زمان نصب آن‌ها دقت بالاتر و دقت بیشتری را به خرج داد. سنگ مرمریت نیز و تا حدودی از نظر وزن به سنگ چینی شباهت دارد. مهم‌ترین تفاوتی که در نصب سنگ اسلب چینی و مرمریت وجود دارد، این بود که باید در زمان نصب مرمریت به ‌گونه ‌ای این سنگ را بچسبانید تا الگوی خاصی از رگه‌های سطح آن و به وجود بیاید. چراکه که کنار هم قرار گرفتن دانه‌ها و رگه‌های سر سنگ مرمریت باعث ایجاد ظاهر زیباتری می‌شود.

        4.  تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت ازنظر زمین ‌شناسی

        تفاوت اسلب چینی و مرمریت از نظر زمین شناسی نیز قابل بررسی است. باید گفت که سنگ‌های چینی که یکی از انواع سنگ‌های دگرگون هستند اما سنگ مرمری یکی از انواع سنگ‌های درشت بلور به حساب می‌آیند. سنگ‌های مرمریت دراثر فشار حرارتی به وجود می ‌آیند. اما سنگ ‌های اسلب چینی از لایه ‌های رسوب در رودخانه‌ ها وغارها به وجود می ‌آیند.

        نتیجه گیری

        در این مقاله به بررسی تفاوت سنگ اسلب چینی و مرمریت پرداختیم. سنگ اسلب و سنگ مرمریت دو مدل سنگ پر کاربرد در ساختمان سازی هستند که در رنگ ها و مدل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دو سنگ شباهت ها و تفاوت هایی دارند. در واقع کسانی که اطلاعات زیادی در مورد سنگ های ساختمان سازی ندارند، ممکن است تا سنگ اسلب و مرمریت را به اشتباه خریداری کرده و دچار مشکل شوند.

        به طور کلی این دو سنگ از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال سنگ مرمریت برای نمای داخلی بیشتر مناسب بوده و مدل های متنوعی دارد. این در حالیست که استفاده از سنگ اسلب چینی بیشتری برای نمای خارجی ساختمان ها مناسب است. همچنین سنگ اسلب چینی طرح و رنگ محدودتری دارد. شما می توانید جهت خرید انواع سنگ های ساختمانی در مدل های مختلف به سایت ما یا با شماره ۰۹۱۲۸۵۷۱۵۱۳ مراجعه کنید.

        سوالات متداول

        1. اسلب مرمریت از اسلب چینی سبک تر است؟

        خیر سنگ اسلب چینی و مرمریت هردو وزن سنگینی دارند.

        2. سنگ اسلب چینی برای نما مناسب است یا سنگ مرمریت؟

        سنگ اسلب چینی به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، تغییرات دما و…. برای نمای خارجی ساختمان بهتر است.

        3. اسلب مرمریت گران تر است یا سنگ چینی؟

        قیمت این سنگ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما معمولا قیمت سنگ اسلب چینی بیشتر است.

        4. برای کفپوش سنگ چینی اسلب بهتر است یا مرمریت؟

        هر دو مدل سنگ می توانند برای کفپوش ها مناسب باشند.

        5. سنگ مرمریت در برابر رطوبت مقاوم است؟

        خیر، این سنگ در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد.

        دیدگاهی وجود ندارد

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *