ارزیابی کیفیت سنگ ساختمانی

نحوه تشخیص و ارزیابی کیفیت سنگ ساختمانی


کیفیت سنگ ساختمانی تاثیر به سزایی بر ماندگاری و دوام سنگ ساختمانی بر جای می گذارد. برای تشخیص میزان کیفیت این اقلام روش های متفاوتی وجود دارد که کیفیت فراوری محصول را مشخص می کنند. سنگ های ساختمانی از نظر جنس، رنگ و متریال تشکیل دهنده دسته بندی های گوناگونی دارند. نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی با چند فاکتور مهم همراه خواهد بود که درجه بندی این اقلام را مشخص می کند. تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی به منظور ارتقای سطح کیفی و پایداری ساختمان انجام می گیرد.

نحوه تشخیص کیفیت بافت سنگ ساختمانی

با در نظر گرفتن راهکارها و نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی به خوبی می توانید بهترین سنگ ساختمانی را برای پروژه ساخت و ساز خود انتخاب کنید. در این زمینه چند اصل مهم مورد توجه ساختمان سازان و پیمانکاران پروژه قرار می گیرند. این موارد از قرار زیر هستند:

محل استخراج سنگ

در خصوص تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی در نظر گرفتن معدن و محل استخراج سنگ های ساختمانی اهمیت زیادی دارد که  تاثیر به سزایی بر کیفیت و مرغوبیت سنگ بر جای می گذارد. در کشور ما معادن سنگ گسترده ای وجود دارند، که سالانه مقادیر بالای سنگ ساختمانی از آن ها برداشت می شود، که برخی از معادن سنگ ساختمانی از نظر کیفیت و مرغوبیت سنگ به شهرت رسیده اند. در میان آن ها می توان به برخی از سنگ های تراورتن و معادن مربوط به آن ها در سطح کشور اشاره کرد.

رنگ و شفافیت ظاهر سنگ

نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی با در نظر گرفتن رنگ و میزان شفافیت سنگ مورد نظر ارزیابی می شود. این عامل تاثیرگذار میزان مرغوبیت سنگ را نیز مشخص می کند. هر چقدر که سنگ ساختمانی سفید تر و شفاف تر باشد، مرغوبیت آن نیز بیشتر تعیین می شود. این مولفه در حین خرید سنگ ساختمانی باید به دقت ارزیابی شود.

نحوه تشخیص و ارزیابی کیفیت سنگ ساختمانی
نحوه تشخیص کیفیت بافت سنگ ساختمانی

کیفیت سورت رنگ ها

در خصوص تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی، به کیفیت سورتینگ رنگ ها نیز دقت داشته باشید. کیفیت سورت و بازی رنگ ها بر یکنواختی سطح سنگ مورد نظر تاثیرگذار خواهد بود و مرغوبیت سنگ ساختمانی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. سنگ های ضعیف تر اغلب از نظر سورتینگ و یکنواختی رنگ، در سطح پایین تری قرار می گیرند.

میزان هوازدگی سنگ ساختمانی

در خصوص ارزیابی کیفیت سنگ های ساختمانی در نظر گرفتن رگه های موجود بر روی سنگ و میزان هوازدگی سنگ ساختمانی نیز اهمیت زیادی دارد. هر چه هوازدگی داخل سنگ ها کمتر باشد، استحکام سنگ مورد نظر نیز بیشتر ارزیابی می شود. به این ترتیب استحکام و مرغوبیت سنگ نیز بالاتر خواهد بود. سنگ هایی که رگه های بیشتری داشته باشند، اغلب با قیمت های کمتری خرید و فروش شده و ارزش کمتری دارند.

ابعاد سنگ

یک فاکتور تعیین کننده در خصوص مشخص شدن کیفیت سنگ های ساختمانی، ابعاد سنگ های ساختمانی است. هر چقدر که ابعاد و میزان توپری سنگ ساختمانی بیشتر باشد، بافت این متریال کیفیت بیشتری خواهد داشت. ابعاد سنگ های توپر اغلب بزرگتر است و در اندازه های بزرگتری برش می خورند. در این خصوص باید به سنجش منظم بودن و ترتیب طرح ها و موج های سنگ مورد نظر نیز دقت داشته باشید. ارزیابی این ویژگی ها به شما در تعیین کیفیت نهایی این سنگ ساختمانی کمک می کند.

ضخامت سنگ

ضخامت سنگ مورد نظر بر کیفیت سنگ ساختمانی تاثیر به سزایی بر جای می گذارد و هر چه سنگ ضخیم تر باشد، استحکام آن در برابر ضربه و سایر عوامل محیطی افزایش می یابد. در زمان خرید حتما به این مولفه های کلیدی دقت داشته باشید.

کیفیت ساب سنگ ساختمانی

برای ساخت و آماده سازی سنگ های ساختمانی پردازش های خاصی بر روی محصول مورد نظر انجام می گیرد. ساب زنی و پولیش سنگ ساختمانی به شما کمک می کند که کیفیت نهایی سنگ ساختمانی را ارزیابی کنید. ساب و پولیش و استفاده از برخی مواد رزینی مرغوبیت این مصالح را تحت تاثیر قرار می دهد. فرایند ساب سنگ ها درجه بندی های متفاوتی دارد و بر هزینه نهایی این اقلام کاربردی تاثیر به سزایی بر جای می گذارد. درخشندگی نهایی سطح سنگ ها تا حد قابل توجهی به کیفیت پردازش های اولیه بر روی سنگ بستگی دارد. این فاکتور نیز عموما برای  ارزیابی کیفیت سنگ ساختمانی سنجیده می شود.

میزان لب پریدگی سنگ

در صورتی که بر سطح سنگ مورد نظر میزان لب پریدگی کمی مشاهده شود، کیفیت کار بسیار بالا ارزیابی خواهد شد. میزان تخلخل سنگ های باکیفیت بسیار کم است؛ این نشانه ها همواره به عنوان یک راهکار سنجش کیفیت سنگ های ساختمانی مورد توجه قرار می گیرد.

فرایند فراوری سنگ

انواع سنگ های باکیفیت در مراحل فراوری به خوبی پردازش شده و با کیفیت بالایی در دسترس مشتریان قرار می گیرند. این سنگ ها در مراحل انبار داری و بسته بندی به خوبی نگهداری می شوند و با استحکام بالا به مشتریان عرضه می شوند. برای تولید سنگ های باکیفیت، قسمت زیرین سنگ را به صورت توری دار تولید می کنند. در زمان خرید حتما به روش های فراوری سنگ ساختمانی انتخابی دقت داشته باشید.

نحوه تشخیص کیفیت بافت سنگ ساختمانی
نحوه تشخیص کیفیت بافت سنگ ساختمانی

عوامل دوام سنگ های ساختمانی

میزان دوام سنگ های ساختمانی پس از نصب در بخش نما به عوامل مختلف بستگی دارد. در این زمینه حتی شرایط اقلیمی نیز تاثیرگذار خواهند بود و کیفیت سنگ ساختمانی را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور کلی به ارزیابی و سنجش میزان استحکام سنگ های ساختمانی در طولانی مدت، دوام سنگ گفته می شود. یک سنگ باکیفیت در طولانی مدت شکل اولیه خود را حفظ کرده و دچار تغییر وضعیت ظاهری، هوازدگی و… نمی شود. برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر دوام سنگ های ساختمانی در طول مدت نصب به شرح زیر هستند:

ترکیبات داخلی سنگ

با در نظر گرفتن راهکارها و نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی، بهترین و باکیفیت ترین سنگ ها را برای نصب در نمای بیرونی ساختمان انتخاب خواهید کرد. یکی از مولفه های تاثیرگذار بر کیفیت سنگ انتخابی، ترکیبات و متریال به کار رفته در سنگ ساختمانی است. در نظر گرفتن ترکیبات کانی شناسی در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

 با تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی میزان دوام و استحکام سنگ ساختمانی را پس از نصب به شدت افزایش خواهید داد. در میان انواع سنگ های ساختمانی، مدل های حاوی کوارتز اغلب با بیشترین میزان دوام و استحکام تولید می شوند. پس از این مصالح انواع سنگ های ساخته شده از آهن و منیزیم در معرض توجه قرار می گیرند.

فرایند بسته بندی سنگ

در خصوص شناسایی نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی در نظر گرفتن فرایند بسته بندی سنگ های ساختمانی اهمیت زیادی دارد. فرایند بسته بندی سنگ های ساختمانی در کارخانه های معتبر باکیفیت بالایی انجام می گیرد. در نتیجه سنگ مورد نظر در زمان تحویل به پیمانکاران  نصب در بخش نما استحکام اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

 در صورتی که بسته بندی این سنگ ساختمانی به درستی انجام نشود، با وجود کیفیت اولیه، حمل و نقل محصول سبب اصطکاک و از بین رفتن سنگ خواهد شد. برای حمل و جا به جایی سنگ های مرغوب از ماشین آلات مخصوص و روش های استاندارد استفاده می شود.

مقاومت سنگ در برابر شرایط آب و هوایی

شرایط جوی بیشترین تاثیر را در خصوص دوام و استحکام این سازه های ساختمانی بر جای می گذارند. هر چقدر که میزان مقاومت سنگ مورد نظر بالاتر باشد، استحکام آن در مجاورت باران های شدید، تگرگ، گرم و سرد شدن ناگهانی هوا و… ارتقا می یابد. با این وجود سنگ مورد نظر در برابر این عوامل آسیب زا استحکام اولیه خود را به خوبی حفظ می کند.

مقاومت در برابر نور خورشید

یکی از عوامل آسیب زننده به سطح سنگ های ساختمانی در بخش نما، نور خورشید و تابش های فرابنفش آن است. تابش نور مستقیم خورشید به سطح سنگ های ساختمانی، رنگ سنگ را به تدریج از بین می برد. هر چقدر که سنگ های نمای ساختمان کیفیت بالاتری داشته باشند، مقاومت رنگ آن ها در برابر نور خورشید افزایش می یابد.

میزان چسبندگی به ملات

در خصوص تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی باید به میزان چسبندگی سنگ ساختمانی به مواد ملات مخصوص نصب آن ها دقت داشته باشید. هر چقدر که قدرت اتصال این سازه ها در محل مورد نظر بیشتر باشد، امکان افتادن سنگ و تخریب آن به شدت کاهش می یابد.

تبلور نمک بر سطح سنگ ها

در خصوص تعیین میزان کیفیت این مصالح ساختمانی باید به این مولفه نیز دقت داشته باشید. تبلور نمک به صورت مستقیم به ایجاد هوازدگی در سطح سنگ ها و کاهش کیفیت سطحی آن ها در طولانی مدت مربوط می شود. هر چقدر که این عوامل تاثیر کمتری بر سنگ مورد نظر داشته باشند، میزان دوام آن در نمای خارجی محیط افزایش می یابد.

نکات مهم برای مراقبت و نگهداری از سنگ

اگرچه توجه به راهکارهای نگهداری کیفیت سنگ ساختمانی برای حفظ و نگهداری سنگ های ساختمانی اهمیت زیادی دارد، اما در نظر گرفتن برخی نکات برای نگهداری از سنگ ساختمانی  نیز تاثیر به سزایی بر دوام و ماندگاری سنگ ها دارد.

برخی از مهمترین راهکارهای حفظ و مراقبت از سنگ های ساختمانی در بخش نمای خارجی از قرار زیر هستند:

1- برای نظافت سنگ های خارجی محیط ساختمان خود هرگز از مواد اسیدی استفاده نکنید. این متریال تاثیر نامطلوبی بر این سنگ ساختمانی بر جای می گذارند و سبب از بین رفتن رنگ و کیفیت نهایی سطح سنگ خواهند شد.

2- در خصوص افزایش دوام این سنگ ساختمانی در زمان تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی به نوع سنگ انتخابی بر اساس شرایط اقلیمی محل نصب دقت داشته باشید. هر یک از سنگ های ساختمانی برای برخی از اقلیم های گرم و سرد تولید می شوند و در این شرایط جوی ماندگاری بیشتری دارند.

3- برای ماندگاری بیشتر سنگ ساختمانی خود باید حتما به پاکسازی و نظافت دوره ای نما با استفاده از ابزارها و تجهیزات مخصوص دقت داشته باشید. باقی ماندن آلودگی ها بر سطح سنگ نمای ساختمانی سبب خوردگی سطح سنگ ساختمانی می شود و در طولانی مدت تاثیر نامطلوبی بر این سنگ ها بر جای می گذارد.

4- در صورت ایجاد هر گونه خط و خش بر سطح سنگ ها باید از فرایند ساب زنی در قسمت های آسیب دیده استفاده کنید. این فرایند از گسترده تر شدن خطوط ایجاد شده پیشگیری کرده و در نهایت به استحکام سنگ می انجامد.

مراقبت های سنگ ساختمانی

اگرچه توجه به نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی اهمیت زیادی دارد، اما باید به مراقبت های اصولی از این  سنگ ساختمانی نیز دقت داشته باشید. در خصوص مراقبت از استحکام این سنگ ساختمانی موارد زیر مورد توجه قرار می گیرند:

1- پیشگیری از ایجاد خط و خش بر روی سنگ های ساختمانی و استفاده از ساب زنی به موقع بر روی خطوط ایجاد شده

2- پیشگیری از ایجاد فشار یا ضربه بر سطح سنگ های ساختمانی در مراحل حمل و نقل مصالح

3- پیشگیری از خوردگی سطح سنگ ها در اثر برخورد مواد اسیدی

4- پیشگیری از برخورد اجسام نوک تیز به سطح سنگ

نتیجه گیری

در این بخش در خصوص روش های تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی و راهکارهایی برای نگهداری درست از سنگ ساختمانی گفت و گو کردیم. انواع دسته بندی های سنگ های ساختمانی با درجه بندی های کیفی متفاوتی در بازارهای فروش عرضه می شوند. شما می توانید در زمان خرید سنگ ساختمانی با در نظر گرفتن مولفه های نام برده شده، بهترین سنگ ساختمانی را بسته به موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی منطقه زندگی خود انتخاب کنید.

 به علاوه برای خرید سنگ های ساختمانی به برند سازنده و کارخانه عرضه کننده سنگ های ساختمانی نیز دقت داشته باشید. نحوه تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی با در نظر گرفتن جنس متریال تشکیل دهنده سنگ، نوع بسته بندی محصول، زیر سازی سنگ ساختمانی و میزان تخلخل و لب پریدگی های سطحی آن همراه خواهد بود. در این زمینه باید حتما از نظرات کارشناسان فنی این حوزه نیز استفاده کنید. کارشناسان فروش انواع سنگ های ساختمانی به شما در تشخیص کیفیت سنگ ساختمانی در مدل های مختلف کمک می کند. هر یک از سنگ ساختمانی بر اساس درجه بندی کیفی با رنج قیمتی متفاوتی در دسترس مشتریان قرار می گیرند و هزینه خرید متفاوتی برای پروژه های ساختمانی دارند. برای خرید این سنگ ها حتما به ابعاد کار و توپر بودن سنگ مورد نظر نیز دقت داشته باشید. 

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *