جایگاه ایران در صنعت سنگ جهان

جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی | جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی در دنیا


ایران با داشتن ذخایر غنی و تنوع گسترده سنگ‌های نما، به عنوان یکی از بازیگران اصلی این صنعت در جهان شناخته می‌شود. جایگاه ایران از نظر تنوع در صنعت سنگ نما مقام اول را در جهان دارد. جایگاه ایران از لحاظ ذخایر سنگ در جهان، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

در زمینه فرآوری و تولید سنگ‌های ساختمانی، ایران در جایگاه چهارم جهان قرار دارد. با وجود این پتانسیل بالا و ۲۵ درصد ذخایر سنگ دنیا که در ایران قرار دارد، کشور هنوز نتوانسته است جایگاه مناسبی در صادرات این صنعت در جهان به دست آورد. سهولت دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و نیروی کار جوان و متخصص، از جمله مزایای رقابتی این کشور هستند، اما عوامل مختلفی مانند مشکلات زیرساختی، کمبود سرمایه‌گذاری و عدم استانداردسازی مانع از تبدیل ایران به یکی از قطب‌های اصلی صادرات سنگ در جهان شده‌اند. این شرایط نشان می‌دهد که علی‌رغم پتانسیل بالا، نیاز به توسعه صادرات و رفع چالش‌های موجود در بخش زیرساخت‌ها و فناوری برای ارتقاء جایگاه ایران در صنعت سنگ جهان احساس می‌شود.

سهم و جایگاه ایران در صنعت و تولید سنگ های ساختمانی در ایران و جهان چقدر است؟

سهم و جایگاه ایران در صنعت سنگ جهان صنعت سنگ‌های تزئینی و نما در ایران با تکیه بر ذخایر غنی معدنی، یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور محسوب می‌شود. حدود ۴ میلیارد تن از ذخایر سنگ ایران به سنگ‌های تزئینی اختصاص یافته که این کشور را در جمع چهار تولیدکننده برتر جهانی قرار می‌دهد. با این وجود، رکود در بخش ساخت‌وساز داخلی باعث کاهش مصرف شده و از ۲۵ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه، تنها ۷.۵ میلیون تن به مصرف داخلی می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت سنگ، فرآوری سنگ است که ۲ هزار واحد صنعتی در ایران با ظرفیت تولید سنگ ساختمانی ایران به تولید ۲۷ میلیون تن سنگ فرآوری شده فعالیت دارند.

این صنایع نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده و صادرات محصولات با کیفیت ایفا می‌کنند. سالانه ایران حدود ۶ میلیون تن سنگ فرآوری شده و ۱ میلیون تن سنگ خام صادر می‌کند که در مجموع صادرات ۷ میلیون تنی را رقم می‌زند.

صنعت سنگ ایران با وجود پتانسیل‌های بالای تولید، به دلیل استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و فناوری‌های منسوخ شده، نتوانسته به پتانسیل‌های صادراتی خود دست پیدا کند. تنها ۱۵۰ واحد از ۶ هزار واحد فرآوری سنگ به صادرات مشغول هستند. با سرمایه‌گذاری در ارتقای زیرساخت‌های فنی و تکنولوژیکی، می‌توانیم ظرفیت تولید سنگ ساختمانی ایران را افزایش داده و سالانه تا ۷ میلیارد دلار ارز از صادرات سنگ کسب کنیم.

ظرفیت تولید سنگ ساختمانی ایران | جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی در دنیا
جایگاه ایران در صنعت سنگ جهان
شاخصایران
ذخایر سنگ تزئینی (میلیارد تن)4
رتبه در تولید سنگ تزئینی4
ظرفیت تولید سالانه (میلیون تن)25
مصرف داخلی (میلیون تن)7.5
تعداد واحدهای فرآوری2000
ظرفیت تولید سنگ فرآوری شده (میلیون تن)27
صادرات سنگ فرآوری شده (میلیون تن)6
صادرات سنگ خام (میلیون تن)1
کل صادرات سنگ (میلیون تن)7

جایگاه صنعت سنگ اصفهان در ایران در بین تولیدکنندگان سنگ های ساختمانی

جایگاه، صنعت سنگ های ساختمانی در اصفهان و در کشور ایران در تولید سنگ های ساختمانی از بین ۱۴۸ معدن سنگ ساختمانی، به عنوان یکی از متمرکزترین استان‌های ایران در حوزه معادن سنگ ساختمانی شناخته می‌شود.

 نیمی از معادن این استان مختص سنگ‌های ساختمانی است و این استان با دارا بودن ۲۰۰۰ واحد سنگبری به مرکز اصلی فرآوری سنگ‌های ساختمانی در کشور تبدیل شده است.

 بیش از پنجاه درصد از نیاز سنگ ساختمانی کشور توسط این استان تأمین می‌شود، که نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک اصفهان در این صنعت است.

پیش بینی بازار سنگ ایران در سال ۱۴۰۳

بازار سنگ ایران در سال ۱۴۰۳ با چالش‌ها و فرصت‌های بسیاری مواجه است. با تمرکز بر نوآوری، پایداری، مدرن‌سازی تجهیزات و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صادراتی، ایران می‌تواند به یکی از پیشروان این صنعت در جهان تبدیل شود. این رشد نه تنها موجب افزایش درآمدهای صادراتی خواهد شد، بلکه به بهبود زیرساخت‌های داخلی، ایجاد اشتغال و حفظ منابع طبیعی کشور نیز کمک می‌کند.

جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی در دنیا
جایگاه ایران در تولید سنگ های ساختمانی در دنیا

 ارزش بازار صادراتی انواع سنگ های ساختمانی 

ارزش بازار صادراتی سنگ‌های گوناگون و مقاصد صادراتی هر سنگ با نگاهی کلی به آمار صادرات سنگ ساختمانی در سال 1403، درمی‌یابیم که سنگ مرمر، سنگ تراورتن و سنگ خام به شکل فرآوری شده و خام، صادرات قابل توجهی دارد و بیش از یک سوم سهم صادراتی بازار سنگ، مربوط به این سنگ‌هاست. کشور عراق، با اختلاف بسیار زیاد، مقصد اول و امارات متحده عربی دومین مقصد صادرات این دسته از سنگ‌هاست. کشورهای چین و هند نگاه ویژه‌ای به خرید سنگ تراورتن ایران دارند. هم‌چنین نام کشورهای چین و ایتالیا در صف خریداران مهم سنگ مرمر ایران، خوش می‌درخشد. 

صادرات سنگ گرانیت نیز به انواع مختلف خام و فرآوری شده صورت گرفته و سنگ گرانیت صادراتی، ارزشی بیش از ۴۰ میلیون دلار داشته است. مقصد سنگ گرانیت در وهله اول کشور ترکمنستان با ارزش صادراتی ۱۸ میلیون دلار بوده و در وهله دوم کشور عراق با ارزش صادراتی ۹ میلیون دلار بوده است.

بازار سنگ مرمریت صادراتی نیز بسیار پررونق بوده و کشور چین، خریدار بلامنازع این سنگ از کشور ایران بوده و بالغ بر ۱۸ میلیون دلار سنگ مرمریت، به این کشور صادر شده است. شما می توانید با بهترین قیمت سنگ مرمریت هرسین صادراتی ( ممتاز) از ما خریداری کنید.

کشور هند، مقصد دوم سنگ مرمریت از نظر میزان حجم و ارزش صادراتی این سنگ است که بیش از ۷.۵ میلیون دلار بوده است. قابل تامل است که سنگ چینی (کریستال) با وجود سنگ‌های باکیفیتی که در ایران استخراج می‌شود، اما سهم قابل توجهی در این بازار صادراتی ندارد و کل ارزش صادراتی سنگ چینی، تنها ۱۴۰ هزار دلار بوده است. در میان کشورهای خریدار این سنگ، کشور هند، بیشترین خرید را داشته است.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *